31 października 2016

[#01] Wspominki...

źródło: Psia Kość

Przed nami dwa z wielu wyjątkowych dni w roku – Dzień Wszystkich Świętych oraz Dzień Zaduszny. Jak co roku zabiegani, będziemy latać od grobu do grobu, by zapalić świeczkę, pomodlić się oraz powspominać tych, których już z nami nie ma. W tym poście chciałabym wspomnieć o wyjątkowych osobach, które odeszły od zeszłorocznych świąt do (mam nadzieję) lepszego świata.

źródło: Monika Szwaja

W połowie listopada odeszła pisarka – Monika Szwaja (1949-2015), autorka wielu powieści dla kobiet (i pewnie nie tylko dla kobiet). Jeszcze nie miałam okazji czytać jej książek, ale kiedyś po nie sięgnę. W tym roku (2016) ukazał się zbiór opowiadań autorki zatytułowany Słońce świeci wszystkim. Monika Szwaja zmarła po długiej i ciężkiej chorobie w Szczecinie.
W styczniu z wielkim smutkiem przyjęłam informację o śmierci filmowego Severusa Snape’a – Alana Rickmana  (1946-2016), który swoim głosem czarował nie tylko w Harrym Potterze, ale także w wielu innych świetnych filmach (m. in. Pachnidle, Sweeney Toddzie, Rozważnej i romantycznej…). Do tej pory do mnie nie dociera, że nie ma go już z nami.

źródło: FACT Magazine

Kilka dni przed śmiercią Rickmana świat obiegła wiadomość o odejściu do lepszego świata Davida Bowiego (1947-2016) – jednego z muzycznych geniuszy. Osobiście nie przepadam za jego twórczością, a ostatnia płyta Bowiego jest bardzo… mroczna (Blackstar). Słuchając jej w radio za każdym razem przechodzą mnie ciarki, i mam ochotę przełączyć na inną stację (mam wrażenie jakby wysysała ze mnie całą pozytywną energię jaką mam).

źródło: RMF FM

W lutym zmarł gitarzysta polskiego zespołu rokowego Riverside – Piotr Grudziński (1975-2016). Niestety dużo o nim nie napiszę, bo zazwyczaj moje zainteresowanie zespołem (jakimkolwiek) zawsze kończy się na ich muzyce, ale z pewnością Riverside nie będzie już takie same jak było.

źródło: Kultura Liberalna 

W tym samym miesiącu odszedł Umberto Eco (1932-2016) – niewątpliwie wyjątkowy człowiek, który pozostawił po sobie całkiem spory dorobek literacki. Ja na razie mam za sobą lekturę O bibliotece – króciutkie opowiadanie (w sumie nawet to nie jest opowiadanie, a taki mini zbiór „rad” , które mają zniechęcić czytelnika do bibliotek), przy którym śmiałam się w głos. 

źródło: The Odyssey Online

Śmierć Umberto Eco była niespodziewana (jak każda śmierć…) i w świecie literackim oraz naukowym wywołała szok. Ale jeszcze większy szok wywołał fakt, że tego samego dnia odeszła do lepszego świata Harper Lee (1926-2016), autorka Zabić drozda (za którego otrzymała w 1961 roku Nagrodę Pulitzera) oraz Idź, postaw wartownika (rękopis tejże książki został odnaleziony po ponad pół wieku od jego zaginięcia). Nie miałam okazji czytać żadnej jej powieści, ale z pewnością po nie sięgnę.

ks. Jan Kaczkowski (źródło: Party)

W marcu pożegnaliśmy nie tylko Jima Harrisona (autor m. in. Wichrów namiętności) ale także niesamowitego polskiego duchownego – ks. Jana Kaczkowskiego (1977-2016), który nie tylko założył hospicjum w Pucku pw. Ojca Pio, ale także napisał wiele dających do myślenia książek.

źródło: Augio Pole Musik

W kwietniu odszedł kolejny geniusz muzyczny – Prince (1958-2016). Chyba tego pana nie muszę przedstawiać bliżej. Był niezwykle pracowitym i cholernie zdolnym artystą, i chyba nie ma osoby, która nie znałaby Purple rain

źródło: naTemat

W maju odeszła m. in. polska satyryczka, pisarka, autorka tekstów piosenek, dziennikarka – czyli Maria Czubaszek (1939-2016).

źródło: The Ringer

Miesiąc później, bo w czerwcu odszedł Muhammad Ali (1942-2016) – amerykański bokser oraz...

źródło: Fakt

Andrzej Niemczyk (1944-2016) – polski siatkarz i trener, któremu dwukrotnie udało się zdobyć z polskimi „złotkami” złoty medal na mistrzostwach Europy w siatkówce kobiet. 

źródło: Fakt

W sierpniu pożegnaliśmy Gene Wildera (1933-2016), czyli legendarnego Willy’ego Wonkę z Fabryki Czekolady. 

źródło: WP Film

Na początku października odszedł Andrzej Wajda (1926-2016) – wybitny polski reżyser i laureat m. in. Oscara za całokształt twórczości oraz... 

źródło: Alchetron

Dario Fo (1926-2016) – włoski laureat literackiego Nobla.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Każde słowo się liczy. Dziękuję :).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...